Skip to content

‘Onze leerlingen hebben heel wat ballen hoog te houden.’

15/10/2025

tekst: Carolien Plasschaert

BANNER 3

Op het CSE in Zwolle gaan topsport en onderwijs hand in hand. Een team van trainers en docenten begeleidt talentvolle leerlingen bij hun lessen en trainingen, waardoor zij op alle vlakken het beste uit zichzelf kunnen halen. Sinds het schooljaar 2024/2025 werkt het CSE samen met het team van JIJ! aan het opstellen van een nieuw toetsbeleid. Waarom zijn ze dit traject gestart? Hoe bevalt het, en waar staan ze nu?

Wat is jouw rol op school?

“Op het CSE gaan topsport en onderwijs samen. We hebben een teamleider sport en ik ben teamleider onderwijs. Ik werk hier al zeventien jaar, en ik heb verschillende functies gehad. Ik ben nu zo’n vier jaar teamleider onderwijs.”

Jullie leerlingen zijn topsporters. Hoe gaan zij om met vakken die niet direct op hun sport gericht zijn?

“Goed! Het zijn strebers. Ze willen goed zijn in hun sport en dat zie je ook terug in het onderwijs. Ze kunnen heel goed pieken, ze zijn gemotiveerd en zijn te prikkelen. De leerlingen hebben heel wat ballen hoog te houden, zowel met sport als op school. Dat vraagt om een strakke planning en structuur. Aan ons als docenten de taak om hen hier zo goed mogelijk bij te begeleiden.”

“We willen niet alleen meer samenhang en richting in ons toetsbeleid, maar ook de toetsdruk voor onze leerlingen verminderen.”

Ruben Soppe

Wat was voor jullie de aanleiding om een traject toetsbeleid te starten?

“Hoewel de school goed draait en de slagingspercentages hoog zijn, ontbrak een duidelijke, breedgedragen visie op toetsen. Daarom hebben we de trainers van JIJ! vorig schooljaar gevraagd om ons te begeleiden bij het opstellen én implementeren van een toetsbeleid. We willen dat beleid dit schooljaar kunnen invoeren. Dat zal niet in een keer gaan, en vraagt om een omslag van zowel docenten als leerlingen. Hier worden we goed bij geholpen.”

Wat willen jullie bereiken met het traject?

“Onze leerlingen zijn talentvolle sporters en komen vanuit het hele land: van Vlieland tot Nijmegen en van Hoofddorp tot Utrecht. Ze trainen ‘s ochtends en ‘s avonds, en wij richten overdag het onderwijs in. We willen niet alleen meer samenhang en richting in ons toetsbeleid, maar ook de toetsdruk voor onze leerlingen verminderen. Zij combineren intensieve sporttrainingen met onderwijs en krijgen nu soms wel tien toetsen per vak. We willen een beter evenwicht vinden: minder toetsen, zonder dat de druk op
individuele toetsen te groot wordt.”

Werken jullie op school aan het verbeteren van basisvaardigheden?

“Vorig schooljaar hebben we vier coördinatoren aangesteld voor de vakken taal, rekenen, burgerschap en digitale vaardigheden. Samen hebben zij een beleidsplan ontwikkeld, dat inmiddels in de hele school is doorgevoerd. Dit is onder andere zichtbaar door de rekenkaarten die in de gangen hangen, waarop rekenmethodes staan die door alle docenten worden gebruikt. Daarnaast hebben we een leesuur ingevoerd, waarin leerlingen een boek kunnen lezen onder begeleiding van een taalcoördinator. Ook nodigen we schrijvers uit om het lezen verder te stimuleren. We zijn er volop mee bezig!”

“Er ontbrak een duidelijke, breedgedragen visie op toetsen. Daarom hebben we de trainers van JIJ! vorig schooljaar gevraagd om ons te begeleiden.”

Ruben Soppe

Wat kunnen jullie als team leren van jullie leerlingen?

“Als team zouden we wat meer onbevangen kunnen zijn. We kunnen nog meer luisteren naar de leerlingen en ons beter aanpassen aan de veranderingen in de tijd.
Op die manier blijven we onszelf ook ontwikkelen.”

Ruben Soppe is teamleider onderwijs bij topsportacademie CSE Zwolle.

Meer ervaringsverhalen

“We willen een beter evenwicht vinden: minder toetsen, zonder dat de druk op individuele toetsen te groot wordt.”

“We kijken samen naar de functie van toetsing. Wat we ervan leren en mee kunnen”

“Veel en vaak toetsen zorgt in elk geval voor een afrekencultuur en geen lerende cultuur.”

“Van denken in toetsmomenten richten we ons nu veel meer op denken over het uitbreiden van de toolkit van onze collega’s in de klas.”

“Formatief evalueren is veel meer dan toetsen zonder cijfers.”

“Staat in het plan dat jij maximaal vier toetsen mag geven, maar kom jij met een steengoed verhaal waarom dat er toch vijf moeten zijn? Prima.”

Seguinte
Anterior

Bureau ICE

Postbus 3064
5203 DB ‘s-Hertogenbosch

Magistratenlaan 140
5223 MB ‘s-Hertogenbosch
088 556 9800

Volg JIJ! op:

Instagram
Linkedin

Contact

L-JIJ-Payoff-DIAPoranje-RGB

JIJ! is een merk van

L-ICE-RGB